The Great Red Centre - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Eva Wiersma - WaarBenJij.nu The Great Red Centre - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Eva Wiersma - WaarBenJij.nu

The Great Red Centre

Door: Eva Wiersma

Blijf op de hoogte en volg Eva

11 November 2013 | Australië, Adelaide

Hoi lieve vrienden en familie,

De afgelopen week was weer druk. Maandag zijn we met onze Finse roomies naar het Great Barrier Reef geweest. We moesten al vroeg op de boot zijn, want het was nog wel een stukje varen naar Michealmas Cay, de eerste plek om te snorkelen. Wauw, wat is het daar mooi zeg! Echt onbeschrijfelijk. Vissen en koraal van alle kleuren van de regenboog. Daarna gingen we naar een andere plek, echt geen idee hoe dat heet haha. Daar kon je ook een uur snorkelen, net zo mooi! We hadden een onderwatercamera gehuurd, waar zeker wel 400 foto's en 10 filmpjes mee gemaakt zijn. Voor degene die het nog niet gezien hebben, de foto's staan op Facebook. Nee rustig maar, niet alle 400 haha.

Eenmaal terug in Cairns moesten we snel douchen, spullen inpakken en eten met de crew van de boot. Iedereen kreeg namelijk een free meal. Nou, ik snap wel waarom het een free meal is.. écht niet te eten, daarom zijn we maar naar McDonald's gegaan :)

Na het eten was het weer tijd om de Greyhound in te gaan! 32 uur en 1900 km voordat je in Alice Springs zit. Dit was overigens heel fijn met een jankende baby en een Braziliaan die je de helft vd tijd stalkt. Toen we in Alice waren aangekomen, zijn we direct naar de dokter gegaan, want Patty was ziek. Bleek dat ze ontstoken amandelen had. Komt goed uit als we morgen een 3 daagse tour hebben. Zij is in bed gaan liggen en ik ben, als goede vriendin, boodschappen gaan doen. Een halfuur lopen naar het hostel met 6 liter water in mn rugzak en 2 zware boodschappentassen in 40 graden.

Donderdag om 5.40 begon onze tour. Het was 6u rijden naar onze eerste stop: Kings Canyon. Hier hebben we ongeveer een half uur gelopen. De volgende stop was Kings Creek. Deze wandeling duurde ongeveer een uur. Nooooit meer dat ik een uur ga wandelen in 45 graden zonder schaduw en wind. Ik heb het echt nog nooit zo warm gehad.. Daarna konden we lekker afkoelen in het zwembad en met ijs! We kwamen in gesprek met een meisje die in onze groep zat. Ze vroeg wat onze plannen waren voor de reis. Dus wij vertellen en ook dat we met kerst en nieuwjaar in Sydney willen zijn, maar dat we nog geen plek hebben en alle hostels volgeboekt zijn. Bleek dus dat zij in Sydney woont en ze heeft haar huis gratis aangeboden voor een week met kerst!! Dus nu alleen nog wat zoeken voor nieuwjaar!

Na het ijsje moesten we opzoek gaan naar hout voor het kampvuur (lees: takken van bomen afbreken, 1000 splinters in je vinger hebben, onder de krassen en diepe sneeën zitten en zwarte kleding hebben.) Toen we in het "kamp" waren aangekomen, moesten we het eten gaan maken. Het kamp was in the middle of nowhere. Er was precies niks, of naja er waren 4 palen met een golfplaat erop voor het geval het zou gaan regenen. De guide kwam serieus met een kangoeroe staart aan.. Wat ruikt dit ranzig zeg, bleh. Het bleek ook dezelfde smaak te hebben als de geur, ben ik even blij dat ik het niet gegeten heb! Het eten werd gekookt op t kampvuur. Daarna was het tijd om te slapen in een swag op de grond rondom het kampvuur. Dat is een grote slaapzak die waterdicht is met een matras erin, hier moet je je eigen slaapzak ook nog in doen. Slapen onder de sterrenhemel, leuk. Maar hoe zit het dan met de slangen, spinnen en andere beesten die je 's nachts kunnen vergezellen? Slangen hou je schijnbaar weg door een cirkel in het zand rondom je swag te maken, want die komen niet over gebroken delen van het zand. Spinnen hou je weg door zout om de cirkel te doen en de rest van de dieren moet je maar hopen dat die niet komen. Ook heel fijn dat het precies die nacht ging regenen. Welcome to the outback! Slaap lekker!

Vrijdag moesten we om 5u op. We gingen naar een kamp waar wc's, douches en elektriciteit waren, yeah! Daar even opfrissen en door naar het Uluru - Kata Tjuta National Park. Eerst stopte we bij een lookout van Kata Tjuta en daarna bij Kata Tjuta zelf, waar we een 3 uur durende wandeling maakte. Dit zijn allemaal rode rotsen bij elkaar, wat ook iets met de Aboriginals te maken heeft. Ben alweer vergeten wat.. Deze rotsen zijn echt hoog, dus de wandeling was behoorlijk zwaar, maar gelukkig is het niet zo warm als gisteren. Daarna gingen we naar Uluru, dat is die grote rode rots in het midden van Australië die je altijd op postcards ziet. Daar hadden we een kleine wandeling van een uur, de rest komt morgen. Volgende stop is the Cultural Centre. Hier zijn allemaal filmpjes en verhalen over de Aboriginals en Uluru. Het verband hiertussen, wat er vroeger allemaal was en dat er nu nog steeds geleefd word en ceremonies gehouden worden bij Uluru. Vervolgens gingen we de zonsondergang kijken bij Uluru. 's avonds weer slapen onder de sterrenhemel, zonder regen! Echt amazing, heb nog nooit zoveel en zulke heldere sterren gezien!

Zaterdag moesten we om 4u opstaan om de zonsopgang bij Uluru te bekijken. Hierna kwam de lange, 2.5u durende wandeling om Uluru heen. Om de zoveel kilometers waren er rotstekeningen of verhalen/ervaringen te zien in de rots. Dan zie je ineens voet of handdrukken heel erg groot in de rots, een grote slang of een silhouette van een mens heel groot. Tijdens de wandeling word je echt gek van de duizenden vliegen.. Ze komen echt massaal met zn alle op je zitten. Zitten er weer 5 op je arm, 8 op je been en 20 op je tas. Oh en ze vinden het heel leuk om op je gezicht te zitten, wat ik niet zo leuk vind. Ik voelde me echt zo iemand die geen controle over dr armen had en als een gek om zich heen aan het slaan was, spastisch. Na de laatste wandeling gingen we naar een camel farm, om kameel te rijden, dat is echt grappig! Er was een eind gekomen aan deze leuke, actieve, leerzame, vermoeiende tour met een leuke groep en guide! Dus het werd tijd om terug naar Alice Springs te gaan. 's avonds was er nog een diner met de groep en guide om het af te sluiten.

Heb gisternacht voor t eerst since ages weer 9 uur kunnen slapen, super fijn. Vannacht zaten we weer in de Greyhound naar Adelaide, hier gaan we ff 1.5 week chillen en tot rust komen. Deze rit duurde gelukkig maar 20 uur!

We stopte bij een roadhouse om wat te eten. Toen we gingen bestellen zaten we te kloten met het geld, want je mag niet onder $10 pinnen. Pakte die jongen achter de balie z'n pinpas en betaalde het eten voor ons! Tijdens het eten kwamen we met 2 mannen in gesprek en een van hun vertelde dat een goede vriend van hem in Adelaide woont een surf lessen geeft. Hij gaat onze namen doorgeven aan zijn vriend en dan krijgen we gratis surf lessen! Het leven is te mooi!! Wil niet meer weg hier haha

De overgang van Alice Springs naar Adelaide is huuuge. Vanochtend was het 11 graden en overdag was het 17 graden.. Dit scheelt gewoon 30 graden. Lig nu zelfs met sokken aan in bed haha. Ik voel met jullie mee in het koude Nederland! Morgen maar even opzoek naar warme kleding, want dat heb ik natuurlijk niet mee. Morgen gaan we trouwens ook een fiets huren, na 1.5 maand eindelijk weer eens fietsen!

Ik heb mn blog weer lekker lang gemaakt, not on purpose. Ik maak gewoon te veel mee. I hope you enjoyed this :)

Dikke kus

• 11 November 2013 - 14:54

Thea:

Echt superleuk geschreven!! Van wie heb je dat? ;)

• 11 November 2013 - 17:27

Cora: