Happy New Year! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eva Wiersma - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eva Wiersma - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: Eva Wiersma

Blijf op de hoogte en volg Eva

07 Januari 2014 | Australië, Sydney

Lieve familie en vrienden,

Ten eerste wil ik jullie allemaal een mooi, gelukkig, gezond en leuk 2014 wensen! Hoop dat jullie een leuk jaar hebben gehad! Ik in ieder geval wel!! Eerst geslaagd voor mn havo, daarna leuke reisjes. Londen, Java, Bali, Cyprus en natuurlijk al 3 maanden, hier Down Under. Ook zit ik al over de helft van mn reis, de tijd gaat ongelooflijk snel! Voor ik het weet zit ik weer in het koude kikkerlandje :( ik mis jullie wel hoor! Maar ik moet er gewoon nog even niet aan denken dat mn leven weer normaal wordt. Weer keihard werken en uiteindelijk ook weer naar school.... bleh. Nee, ik ga hier eerst nog even genieten!!

Zoals ik verteld had, zaten Patty en ik in een gratis appartement in Sydney, 10 minuutjes van het centrum af. De eerste paar dagen dat we daar zaten, was t heeel lekker weer, dus lagen we lekker bij het zwembad te zonnen. Een paar dagen voor kerst kwamen onze Finse vrienden, die we in Cairns ontmoet hadden, een paar nachtjes slapen. We zijn in die dagen naar t Opera House, het centrum en 2x naar de bioscoop geweest: Anchorman 2 en Delivery Man. Zelfs zonder ondertiteling waren deze films heel goed te volgen, mn Engels wordt dus steeds beter! Wie had dat ooit gedacht.. haha.

Via Joris ben ik in contact gekomen met Ninya, een meisje uit Zaandam die toevallig ook in Sydney was. We hadden toen afgesproken en ze zei dat als ik geen plek had voor nye, ik eventueel wel bij haar familie kon verblijven, top! Die avond was het kerstavond en zouden er nog 2 Nederlanders bij ons komen eten. Het was een hele gezellige avond met veel drankjes hihi. De volgende dag hadden we allemaal een hangover, dus hebben de hele dag op de bank voor tv gelegen. Het regende ook de hele dag, dus iets anders konden we ook niet doen.. Om 15u had ik kerstontbijt en om 22u mn kerstdiner haha. 2e kerstdag kennen ze hier niet, het wordt Boxing Day genoemd. Er was toen een paardenrace ergens in Sydney, als je een internationaal paspoort had, kon je gratis naar binnen. Ook grappig om een keer mee te maken! Iedereen netjes gekleed, hartstikke dronken en af en toe wat paardjes die voorbij komen rennen. Helaas had ik echt totaal geen kerstgevoel.

De dag daarna was het tijd om afscheid van Patty te nemen, heel raar na 3 maanden. Ik ben wel alleen in Australië, maar je hebt toch altijd nog iemand om op terug te vallen, je staat niet overal alleen voor. Dus dit was wel spannend, maar ook weer een nieuwe uitdaging! Ik ging naar de familie van Ninya toe. Bleek dat haar nicht in een appartement woont en een kamer vrij had, waar ik in terecht kon! Alle hostels waren namelijk al volgeboekt of minstens 200 dollar voor een nacht ivm de drukte voor nye, Vanaf dat moment tot de 31e heb ik eigenlijk niet veel gedaan. Het stadje bekeken en werk gezocht, wat overigens geen succes was.

Toen was t eindelijk zo ver, de laatste dag van het jaar was aangebroken! Om 11u had ik met Madeleine, een meisje die ik ken van school, en de mensen waar zij mee samen reist, afgesproken bij het Opera House. Het was al super druk, maar we hebben uiteindelijk toch een plek kunnen krijgen op de trap van het Opera House. Het was heerlijk weer dus we hebben lekker kunnen zonnen. Op het einde van de dag sloeg ineens het weer om, er kwamen wolken en uiteindelijk zelfs regen. Tja, je moet er wat voor over hebben.. Dit trok gelukkig weer snel weg. Er waren ondertussen allemaal stuntvliegtuigen die allemaal acts deden. Alle boten in het water waren verlicht. Jet ski's hadden gekleurde verlichting en maakte allemaal figuren in het water. Om 21u kwam het eerste "kindervuurwerk". Ongeveer 10 minuten lang had je allerlei vuurwerk vanaf de boten in het water, maar nog niet van de Harbour Bridge zelf. Rond 11u kwam de sfeer er goed in, er werd heel vrolijke muziek gespeeld en mensen gingen op de trap van t Opera House de Russische volksdans doen, vervolgens ging die groep mensen de polonaise op de trap en rondom het Opera House doen. Een paar minuten later was het zover: met al die duizenden mensen ben je aan het aftellen en dan komt me er toch een vuurwerkshow, echt kippenvel. Vuurwerk van de boten, van de Harbour Bridge en voor t eerst ook van het dak van t Opera House. Er kwam zelfs een waterval van vuurwerk van de brug. Wauw! Mooiste oud en nieuw tot nu toe!

Daarna zijn we terug gegaan naar mijn appartement, daar was een feestje. Madeleine, Denice en Roel zijn meegegaan en bleven ook slapen, er ging namelijk geen trein meer naar hun hostel. 1 januari was ik, net als de meeste van jullie, brak. Ik heb precies niks gedaan. 2 januari kwamen hun 3en hier naartoe om een paar dagen te blijven. De dag daarna was er nieuwjaarsduik in Manly, georganiseerd door hun reisorganisatie. Er waren zeker meer dan 100 Nederlanders en Unox mutsen. Dus wij met zn alle het water in rennen, stoer he?! Ik kan ook eindelijk zeggen dat ik een nieuwjaarsduik heb gedaan hihi. Er was 's avonds nog een aussie barbie (bbq) of nee, eigenlijk een Nederlandse.. We hebben daar tot laat gezeten, mensen hadden een gitaar mee en gingen muziek spelen en zingen. Ik had daar een meisje ontmoet die ook uit 't kalf komt. Hoe bedoel je de wereld is klein?!

De dag daarna zijn we naar het centrum geweest en heb ik mijn kerstpakket die ik van mama heb gekregen, opgehaald. Het was de bedoeling dat ie voor kerst zou aankomen, maar helaas. Daarna nog een beetje door de stad gelopen. Toen ik terug was, kon ik m eindelijk open maken. Spannend! Er zat een lieve kerstkaart in, kerstcadeautjes, kleding en eten. De geur van thuis, de geur van gewassen en schone kleding. Het zorgde ervoor dat ik het er wel weer even moeilijk mee kreeg. Maar nu kan ik wel weer genieten van sinterklaas schuimpjes, kerst schuimpjes, kerstkransjes en speculaas!

Gisterochtend zijn Madeleine en Denice vertrokken naar een surfkamp, dus ben nu weer alleen. Vond het wel super leuk om even met hun te zijn! Ik ben daarna het centrum in geweest en heb een beetje rond gelopen, heerlijk zonnetje erbij. Ben ook naar mn reisorganisatie gegaan om te vragen of ze konden helpen met het zoeken van een baantje. Blijkt dat zij een site hebben waar allemaal banen op staan, daar dus maar even kijken!

Maandag moet ik weg uit dit appartement en kan ik terecht bij een ex-collega van mn moeder, die woont net buiten Sydney. Ook kan ik dan 2 uurtjes per dag werken als schoonmaker, maar blijf ondertussen toch nog zoeken naar iets voor meer uurtjes of voor erbij. Het stadje zit aan het strand, dus misschien hebben ze bij een strandtentje nog iemand nodig ofzo.

Ik hoop dat jullie net zulke leuke dagen hebben gehad als ik! Zal snel weer wat van me laten horen.

Dikke kus


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Eva

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 32216

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 27 Maart 2014

178 days Down Under

Landen bezocht: